Ökodizájn és zöld marketing példák a világból

Környezetbarát vásárlás = bulk shopping

2015. február 17. - Hagara Nagy Nóra

Egy átlagember nem sokat tud tenni azért, hogy teljes mértékben kikerülje azt a sok felesleges  csomagolóanyagot, amibe mindennapi élelmiszereinket és más egyéb megvásárolt termékeket burkolják. Sokszor felháborító mennyiségű papírt vagy nejlont használnak fel egy-egy termékhez, ami a kibontáskor már megy is a szemétbe, és ebbe nem sok beleszólásunk van. Legfeljebb a szemét újrahasznosításáról gondoskodhatunk.

A minap is vásároltam Németországban élő barátaimnak egy tízdarabos túró rudit, mert mégis csak, hazai ízek. Betettem a hűtőbe, és mikor kivettem, hogy eltegyem a bőröndömbe, azt láttam, hogy a csomagolás jó része csak úgy van, üresen. Már hívtam is a gyerekeimet, hogy kérdőre vonjam őket, mi az, hogy ettek belőle, amikor megbeszéltük, hogy ez ajándékba lesz. Néztek rám ártatlanul, hogy nem ők voltak. És elég hitelesnek tűntek, ezért megszámoltam a rudikat. És valóban, ott volt mind a tíz benne, csak éppen a csomagolás volt irtóra túlméretezve. Hogy minek is? Jó lenne tudni.

Erre az agyoncsomagolt világra mutat alternatívát a bulk shopping, mondjuk úgy, hogy csomagolóanyag mentes vagy kimérős vásárlás. Ennek az a lényege, hogy az árut kimérve, igény szerint lehet megvásárolni, mint a piacon. Vinnünk kell magunkkal táskát, kosarat, üveget, bármilyen edényt (amit lemérnek előre), és ebbe tudjuk tölteni, amit megvásárolunk. Ez a vásárlási forma már létezik egyes nagyáruházakban is, de csak igen kevés terméknél. Például tipikusan magvak, hüvelyesek, édességek és zöldség-gyümölcs esetén látni erre példát.

Komplett szupermarketek nyílnak a bulk shopping híveinek

Németországban már több bulk shopping kisbolt jött létre abból a célból, hogy így csökkentve a szemét mennyiséget, a fenntarthatóság iránt fogékony fogyasztóknak alternatívát mutasson a mindennapi vásárlásokhoz. Célközönségük elsősorban az a tudatos vásárló, aki képes egy jó célért megváltoztatni korábbi szokásait, és természetesen bárki ide tartozhat.

Tavaly februárban nyitotta meg boltját a Kielben élő Marie Delaperriere, aki Unverpackt - Lose, Nachhaltig, Gut néven olyan újfajta bolt típust kreált német földön, ahol a vevőknek nem kell semmit zacskósan, becsomagolva megvásárolniuk, hanem saját edényeikben, olyan mennyiségben, amire éppen szükségük van mérik ki maguknak az árut. A több mint 400 termékből álló választékban találunk friss, helyi termékeket és bio termékeket is.

original_kiel.jpg

Ennél a boltnál jóval nagyobb nemzetközi sajtóvisszhangot kapott egy berlini páros, az Original Unverpackt elnevezésű projekttel, akik crowdfunding által gyűjtöttek össze 100 ezer eurót 40 nap leforgása alatt még tavaly nyáron, és ennek köszönhetően szeptember 13-án meg is nyílt boltjuk Berlinben a Wiener Straßén. 

Ők is széles választékkal várják a vevőket, akiknek persze nem árt jól felkészülniük a vásárlásra, és magukkal  vinni a többször használható edényeket, üvegeket, zacskókat. Érdemes jól előre eltervezni, miért is megyünk a boltba, hogy mindenhez legyen megfelelő tárolóedényünk. 

orginal_berlin.jpg

A berlinieknél is szinte minden kapható, ami a mindennapi szükségleteket kielégíti. A tejtermék, pékáru mellett zöldség, gyümölcs, hús, édesség, tisztálkodószerek és mosószerek is vannak. Igen, képzeljük el, hogy leugrunk samponért, és elég elvinni az üres flakonunkat, amit most újratölthetünk. Vagy hogy nem kell nagy mennyiségben kávét, teát venni egyszerre, hiszen az amúgy is frissen a legjobb. Óriási ötlet.

Tengerentúli előzmények

A bulk shoppingnak az angolszász kultúrában már a nyolcvanas években voltak előhírnökei. Például a kanadai Bulk Barn hálózat 1982 óta üzemel és franchise-ként több mint 200 kimérős rendszerű boltjuk van hálózatba tömörülve. Ennél a láncnál azonban nem elsődleges szempont a hulladék csökkentése (inkább a tetszés szerinti vásárlási mennyiségen van a hangsúly), hiszen nem lehet saját edényeket használni, hanem azt kell megtölteni, amit a bolt ad a vásárlás mellé, mindenhol nejlonzacskók lógnak, illetve kaphatóak hagyományos, csomagolt kiszerelések is. Szóval, ez inkább egy félutas bolttípus a hagyományos és az igazi környezetbarát bulk shopping között.

colleen_doyle.jpg

Az USA-ban is számos kis- és nagyvárosban működik bulk store vagy bulk grocery, ahol friss és száraz árú, tisztálkodószerek és mosószerek is kaphatóak kimérve. Colleen Doyle, egy fiatal grafikus lány még 2011-ben határozta el, hogy megpróbálja nullára csökkenteni háztartási hulladékának mennyiségét. Számára a bulk shopping mindennapos vásárlási formává vált. Blogján keresztül jó pár olyan boltot ismerhetünk meg, ahol így vagy úgy, de lehetőség adódik a vásárlást hulladékmentesen, saját, sokszor felhasználható edényekkel megoldani.

A bejegyzés trackback címe:

https://feelgreen.blog.hu/api/trackback/id/tr267155267

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sol Durka 2015.02.18. 15:46:19

Végre! Elég már a szemétgyártásból, csak hogy profitjuk legyen a gyártóknak, tönkretesszük a talajt, a vizet, levegőt: az egyetlen otthonunkat, a Földet...! A tartalom a fontos, nem a csomagolás. Leginkább az édességek doboza háborít föl, 10 dkg valamit "ügyes" módon 40x30 cm-es dobozban árulnak, hogy soknak látszódjon!